belépés∆

Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)


Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)


A Locomotive Teacher Hiroki Ryuuichi talán legkommerszebb, egyben a leginkább emészthető filmje. Extrémebb munkáival összehasonlítva kevésbé eredeti alkotás, ám mindez nem jelenti azt, hogy komolyabb probléma lenne vele. A film egyes elemei külön-külön ismerősek lehetnek a japán mozi mestereinek alkotásaiból, ám mindez egyrészt a történet alapjául szolgáló Ijuin Shizuka írások „hibájaként” is felfogható, másrészt nézhetjük olyan nézőpontból is a kliséket, hogy a japánok tényleg ilyenek.

Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)

A címet szemlélve az olvasó és leendő néző könnyen elmerenghet annak idétlenségén, azonban a történet ismeretében mindaz egyből meghatóvá és kedvessé válik. A címszereplő tanár anyja ugyanis a történet helyszínéül szolgáló gyönyörű szigetről származik, de a tanár már a messzi Hokkaido-n született. Munkája mellett egy kűzdősportban, a kendoban volt sikeres, egészen addig, amíg egy sérülés miatt meg nem némult. Ettől kezdve feladta mind a tanári-, mind a sport karrierjét, ám anyja unszolására még utoljára megpróbálkozik a tanítással, mégpedig annak szülőhelyén, a varázslatos Hanajima szigeten. Az izmos testfelépítésű, energikus tanárt a gyerekek hamar megszeretik, ám a konzervatív szigetlakókkal, akik nem értik, hogy hogyan taníthat egy néma tanár, már nehezebben tudja elfogadtatni magát. Aztán a japán drámáktól megszokott módon a kezdetben az életét teljesen céltalannak érző férfi szép lassan rájön, hogy van még keresnivalója az életben.

Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)

Mint írtam fentebb, a történet ugyan nem tartozik a legeredetibbek közé, de több dolog miatt is feltétlenül érdeklődésre tarthat számot. Az első ezek közül a helyszín, azaz a japán Belső-tengeren található számtalan kis sziget egyike, Hanajima. Akárcsak az okinawai szigetvilágban játszódó történetek, ez is hatékonyan operál a lenyűgöző táj és a lebilincselően nyugodt(nak tűnő) élet bemutatásával. Persze a felszín mögé bekukkantva már látszik, hogy nem annyira egyszerű az élet itt sem, hiszen a halászok megosztottak, ráadásul a vezérük kicsit yakuzás módon kezeli az embereit, valamint a helyiek szemében minden idegen betolakodónak tűnik. A néma tanárnak tehát nincs könnyű dolga.

Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)

A második dolog, ami miatt mindenképpen érdemes megnézni a filmet, az a főszereplő. Egy olyan karakter középpontba állításával, aki nem beszél, teljesen más dolgok válnak hangsúlyossá. Ezt a trükköt persze a legnagyobbak szokták elsősorban bevetni, hiszen a megvalósítása korántsem egyszerű. Egy néma, ám jellegtelen főhős esetében az egész film unalomba fullad. Akárcsak a korábban ezzel operáló nagy nevek (pl. Kitano a Tűzvirágokban, a Pang testvérek a Bangkok Dangerous-ban, vagy éppen Kim Ki-Duk sok-sok filmjében), úgy Hiroki is nagyon figyelt arra, hogy főhőse ne csak amiatt legyen érdekes, mert néma, hanem ezen attributumot igyekezett arra felhasználni, hogy kontrasztosabbá tegye a történetet.

Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)

A harmadik szempont pedig egyértelműen a falusi, illetőleg esetünkben a "szigeti" tanár-diák viszony bemutatása. Ahogyan azt annak idején, 1954-ben a fantasztikus 12 szempár című filmben Kinoshita Keisuke is tette, Hiroki is szépen, egyesével veszi sorra az iskola kedves és szeretetre méltó diákjait, akik között ugyanúgy megtalálható a lázadó kamasz, mint a tanárba belehabarodó kislány. A kisdiákok tanárhoz való viszonyának, illetve a szigeten tartásának bemutatása szintén a film legerősebb részei közé tartozik.

Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)

Hiroki tehát Gőzmozdony tanár úr történetének leforgatásával azt is bebizonyította, hogy az ilyen-olyan okok miatt a témáját tekintve kissé extrém történetek mellett a hagyományosabb, kommerszebb drámák terén is képes kiemelkedőt alkotni. Ez a film is méltó a japán drámák színvonalához, aki szereti a megható történeteket és nincs ellenére az sem, hogy néhány, korábbról már ismerős elemmel is találkozik a filmben, az biztos, hogy jól fog rajta szórakozni.
 

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Blood Brothers (Tian tang kou) (2007)

Blood Brothers (Tian tang kou) (2007)

Blood Brothers (Tian tang kou) (2007)iMDB Ez a film több szempontból is ígéretesnek tűnt számomra. Egyrészt azért, mert a múlt század 30-as éveiben játszódik és ez az időszak, akárcsak a nagy amerikai gengszterklasszikusok esetében, ideális...

Sister Street Fighter 1-2-3 (1974-1975)

Sister Street Fighter 1-2-3 (1974-1975)

A Sonny Chiba főszereplésével készült és nagyon hamar kultfilmmé váló Streetfighter trilógiát követően, a divathullámot meglovagolva a Toei igyekezett minél több hasonló munkával előállni. Ezek közül a már a címében is nyíltan Tsurugi Takuma kalandjainak...

Wakayama Tomisaburo (1929-1992)

Wakayama Tomisaburo (1929-1992)

iMDB Kabuki színészdinasztiába született, a mesterséget mondhatni az anyatejjel szívta magába, persze azért tett egyet-mást maga is azért, hogy választott szakmájában sikert érhessen el. Az 1950-es években judózni tanult, majd, hogy a Japánban annyira népszerű chanbara...

The New One-Armed Swordsman (Xin du bi dao) (1971)

The New One-Armed Swordsman (Xin du bi dao) (1971)

    A félkarú harcos kalandjai szép sikert hoztak Shaw Brothers stúdió számára. Nem nagy meglepetés volt hát, hogy az eredeti főhős, Jimmy Wang Yu kilépése után sem hagyták parlagon heverni a témát. Ám a folytatások mindig...