belépés∆

Earth (1998)

Earth (1998)

IMDb 

Az 1996-os Fire -t övező botrányok, fenyegetések nem tántorították el India egyik leghírhedtebb rendezőnőjét, Deepa Mehtát a további filmezéstől. Két évvel később, 1998-ban ismét kamera mögé állt, hogy tovább feszegessen olyan témákat, melyeket hazájában előszeretettel mellőztek mind kollégái, mind a cenzúra. Ezúttal India függetlenedését vette górcső alá, mely talán az elmúlt évszázad egyik legkomolyabb humanitárius katasztrófáját vonta maga után.

Earth (1998)

1947 augusztus 15-én India akkori elnöke, Nehru, a következő szavakat intézte népéhez: „Éjfélkor, mikor a világ alszik, India új éltre és szabadságra fog ébredni”. Az ezt követő események ismeretében, ez némileg cinikus kijelentés. A britek, mikor elhagyták a szubkontinenst, két országra szabdalták fel azt: a hinduk által vezetett Indiára, és a muszlimok irányította Pakisztánra. A probléma csak abból adódott, hogy kb. 11 millió, pont az ellenkező vallást gyakorló ember rekedt a határok két oldalán, akik elvesztették otthonaikat, menekülésre kényszerültek, vagy a sorozatos pogromok és véres utcai lázadások áldozataivá váltak. Mintegy 1 millió ember vesztette életét, mely kétség kívül az elmúlt hatvan év legkomolyabb katasztrófája.

Earth (1998)

Ezen események tanúi lehetünk egy 12 éves kislány, Lenny és családja életén keresztül. A kislány perzsa vallású, akikről azt tartják, hogy a leginkább simulékonyabbak Indiában, s ezért kaphatták meg a legjobb pozíciókat az angoloktól. Ez teljes mértékben igaz Lenny szüleire is, akik vannak olyan jómódúak, hogy külön szobalányt fogadjanak egyetlen gyermekük mellé. A szolgáló annyira szépséges teremtmény, hogy több fiatalember is csapja neki a szelet egyszerre, akik ráadásul más-más vallásúak (hinduk, muszlimok, sikhek), s a hosszú udvarlás során egymás barátaivá válnak. E társaság találkái igazi idillt jelentenek a kis Lenny-nek, melyet azonban beárnyékol a közeli függetlenedés, s az azt övező aggodalmak.

Earth (1998)

Az Earth teljesen más stílusban és hangvétellel indul, mint a trilógia előző filmje, a Fire . Míg az kifejezetten nyugatias szellemű alkotás volt, zenés-táncos betétek nélkül és a nők közötti homoszexuális kapcsolat leplezetlen bemutatásával, most egy ízig-vérig bollywoodi filmet kap a néző. Jókedv és vidámság honol a filmvásznon, melyet rengeteg fahrt és totál hangsúlyoz ki, akár az igazi, nagy költségvetésű filmekben. Őszintén szólva én kifejezetten megijedtem, hogy az őt övező botrányok miatt a rendezőnő meghátrál és készített egy kommersz munkát, hogy lenyugtassa a kedélyeket. A jelenetek pátosszal telítettek, a mondanivalót pedig demagóg módon, konkrétan rágja a szájába a nézőnek a háttérben történő eseményeket kommentáló három barát. Kifejezetten bugyutának éreztem, ahogy a fiatalok arról beszélgetnek, hogyan fogja őket, a régi barátokat szétszakítani India és Pakisztán szétválasztása.

Earth (1998)

Ez a stiláris egyszerűség azonban csak átverés. Ahogy halad előre a történet rájövünk, hogy e jelenetekre csak azért volt szükség, hogy kellő kontrasztot alkossanak a film második felében kialakuló drámával.  Csak így kaphattak kellő súlyt azok a borzalmak, melyekhez hasonlót ugyan rengeteg tucatfilmben láthattunk már, de így kiemelődnek, s más szemszögből láttatják a történéseket, frissen hatnak, készületlenül érik a nézőt.

Earth (1998)

A film ezen túl azonban minden más tekintetben rokon elődjével. A zene megint csak zseniális és magával ragadó, a színészi játék pedig egyetlen aktor részéről sem hagy kívánni valót maga után. Az említett teátrális elemek így, hogy okkal kerültek a filmbe megbocsáthatóak, elsőrangú és kiemelkedő alkotássá téve az Earth-öt. Bár Mehta csak a trilógia ezen filmjéért nem kapott elismerést egyetlen fesztiválon sem, ez mit sem von le az értékéből. Filmtörténeti jelentőségű alkotás.

Hozzászólások   

#1 katka50 2011-10-20 19:12
Szerintem ez a trilógia legjobb filmje, amely szívszaggató módon ábrázolja a legmélyebb emberi kapcsolatok széthullását. A zenéje pedig valami csodás.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Electric Dragon 80.000 V (2001)

Electric Dragon 80.000 V (2001)

Remekműről van szó. Ez még abban az esetben is igaz, hogy azt a sajátos és egyedi technikát használja, mint a Tetsuo: fekete-fehér, iszonyatosan pörgő film, kevés szöveg, szinte nulla sztori, viszont iszonyat feeling. Ez a...

Yotsuya Ghost Story (Yotsuya kaidan) (1959)

Yotsuya Ghost Story (Yotsuya kaidan) (1959)

1959-ben két stúdió is vetélkedett a nézők kegyéért a közismert történet újabb változataiban. A Ghost Story of Yotsuya változatot már ismerhetik az olvasók. Lássuk, mire jutott a témával a DAIEI stúdió.

Maiko Haaaan!!! (2007)

Maiko Haaaan!!! (2007)

A címből és a poszterből kikövetkeztethetően ez bizony egy vígjáték, ráadásul nem is akármilyen! Az egész tisztességes sztárparádét felvonultató alkotás ugyanis annyi abszurditást zúdít a nézőre olyan természetességgel, hogy azt bizony még a nagy Stephen Chow...

Pistol Opera (Pisutoru opera) (2001)

Pistol Opera (Pisutoru opera) (2001)

   Seijun Suzuki mindig is szokatlan, meglepő módon tudott egyszerű történeteket és témákat használva is emlékezetes és formabontó filmeket készíteni. A Branded To Kill és a Tokyo Drifter, talán a legismertebb és leghíresebb filmjei, régóta...