belépés∆

The Devil's Temple (Oni no sumu yakata) (1969)

 

The Devil's Temple

 

Egy újabb mozi a Daei archívumból, amely nem a szokványfilmek útját választotta. A rendezője az a Misumi Kenji, akit a kalandfilmjei tettek ismertté a világban. Már próbáltam néhányszor írni arról más ismertetők „ürügyén”, hogy azért több volt benne, mint a chanbara filmek tisztes iparosa. A Buddha (Shaka), vagy a Destiny's Son (Kiru) érzékeny művészi lelkületre utaló filmek voltak. Ez a filmje csak megerősített engem abban, hogy érdemes búvárkodni az alkotásai között.

 

The Devil's TempleThe Devil's Temple

A buddhizmus térhódításának korát éli a japán társadalom, amelyet azonban sokkal inkább elfoglal a Taira és a Heike klánok hatalmi viszálya, amely tönkreteszi az emberek hétköznapjait, létbizonytalanságba taszítva őket. Vannak, akik elhúzódnak az erdők mélyére, a szentélyekbe. Egy romos templomban négy embert hoz össze a sors. Különös kötelék fűzi őket össze, az életük útja nem most kereszteződött először. Egy rablóvá züllött klánúr, az elhagyott felesége, a rafinált szerető, és egy nemesi származású szerzetes választatott ki, hogy megmutassák a rejtőző Gonosz arcát. Jóság és gonoszság a legváratlanabb formában bukkanhat elő…

The Devil's TempleThe Devil's Temple

Mint az sejthető, a kevés szereplős kamaradráma jellegű mozikhoz kiváló forgatókönyv szükségeltetik. Kaneto Shindo személye erre biztosíték, azt az Onibaba, a Fighting Elegy (Kenka erejii) vagy éppen a filmklubokkól ismert Naked Island(Kopár sziget) (Hadaka no shima) ismerői már tudhatják. Ezúttal is biztos kézzel építi fel cselekményt. Minden szereplő kettős jellem. Melyik az igazi arcuk? Vajon a szamuráj csakugyan egy érzékiségnek élő, semmivel nem törődő ember, vagy a terhekbe belefáradt, a nyomást tovább nem bíró klánvezér? A felesége a családi tűzhely őrzője, vagy csak egy sértett, csupán a látszattal törődő nőszemély? A szerető csak egy biztonságot kereső szolgalány, vagy pedig egy az érzékiségében leplezetlenül bízó, hidegen számító démon? A szerzetes egy idők szavát megértő, jó útra tért, léha udvaroncból lett szent, vagy csak színleli a változást? A rendező a fény-árnyék hatásokkal néha erősíti a kételyt, hol pedig segít a döntésben. A társadalom bajai jelképszerűen ott vannak a háttérben, jelezve, hogy kivonulni lehet ugyan belőle, de megszabadulni tőle nem. Mindezt segíti vászonra vinni négy kiváló színész, akik közül a két férfi, Katsu Shintarou és Sato Kei az ismertebbek, de a két hölgy alakítását sem érheti szó. (A film a maga idejében merésznek számított az érzékiségre tett nyílt utalásaival, de természetesen a képi megjelenítése visszafogott.) Az igazi nagy tett azonban az, hogy a családi viszály fokozatosan más dimenzióba lép át, a Jó és a Gonosz harca lesz belőle. Mindehhez kell a történet, a színjátszás, a rendezés szerves egysége. Megoldották.

The Devil's TempleThe Devil's Temple

Nagyközönséget nem valószínű, hogy vonzana ez a mozi, annak idején sem tette. Kis, családias klubokba való, továbbgondolkodásra hajlamos nézőknek. Szükséges a pihent elme, mely képes figyelni. A fontos részletek rejtve vannak, ki kell hámozni őket egy-egy szóból, gesztusból. Türelmet, hangulati beleérzést vár a nézőtől. A ritkaságokat kedvelőknek ajánlom.

 

Rendezte: MISUMI Kenji
Főszereplők: KATSU Shintaro; TAKAMINE Hideko; ARATAMA Michiyo; SATO Kei
(1969, 75 perc)

imdb

 

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

A Cruel Story (Bakumatsu zankoku monogatari) (1964)

A Cruel Story (Bakumatsu zankoku monogatari) (1964)

  iMDB Főszereplők: Okawa Hashizo; Fuji Junko; Uchida Ryohei Rendezte: Kato Tai (1964, fekete-fehér, 109 perc) A Shinsengumi híres Ikedaya fogadóbeli győzelme után sokan igyekeznek belépni a híressé vált csapatba. Enami Saburo is közöttük van. A jelentkezőket durva próbatételnek vetik...

Hepcat in the Funky Hat: Case of the 200 000 Yen Arm (Fanki hatto…

Hepcat in the Funky Hat: Case of the 200 000 Yen Arm (Fanki hatto no kaidanji: Nisenman en no ude) (1961)

A 60-as évek eleje egyértelműen a nagy stúdiókból kiszakadt, B-filmeket ontó kis műhelyek ideje volt. Mind a Shintoho, mind a New Toei számolatlan mennyiségben állította elő az óriás szörnyes tokusatsu-kat, a jellegzetes noir hangulatú krimiket,...

The Taking of Tiger Mountain (Zhi qu weihu shan) (2014)

The Taking of Tiger Mountain (Zhi qu weihu shan) (2014)

  Tsui Hark rendezőként, színészként és producerként egyaránt ismert. Miután a gyakorlata megvolt, a művei többnyire sikeresnek bizonyultak, Kínában úgy gondolták, alkalmas egy történelmi alapokon nyugvó kalandfilm levezénylésére, annak ellenére, hogy többségében nem a hazai piacra...

Milarepa (2006)

Milarepa (2006)

    Bhután, Milarepa, jógi.  Ha a kedves olvasónak váratlanul nekiszegeznék a kérdést, hogy mi jut erről a három szóról az eszébe, azt hiszem, meghökkenne. Aki kettőről érdemben tudna nyilatkozni, már bizonnyal jól áll alapműveltség területén... Nem...