belépés∆

The Mighty Peking Man (Xing xing wang) (1977)

ANOTHER SHAW PRODUCTION
 
 The Mighty Peking Man (Xing xing wang) (1977)
 

Ha olvastátok néhány korábbi ismertetőmet, tudhatjátok, hogy a Shaw Brothers nem kizárólag a harcművészeti filmjei révén érdemes a figyelemre; rengeteg más műfajban is kipróbálták magukat. Látva a japán kaiju-filmek népszerűségét és a Dino De Laurentiis-producerelte King Kong közelgő premierjét (1976), Run Run Shaw-ék bizony úgy gondolták, ideje konkurenciát teremteni a makettszomorító nippon monsztereknek és az Amerikában berzenkedő óriásmajomnak, így születhetett meg először Super Inframan, a kínaiak - tudtommal - első modern szuperhőse. Az 1975-ös The Super Inframan-t nehéz kitörölni az emlékezetéből annak, aki látta, az ismertetésére egy másik alkalommal vállalkozok, most egy másik, sokkal kevésbé hősies kínai kaijin-t ajánlanék a figyelmetekbe: itt a Hatalmas Pekingi Ember!

 

Lu (Ku Feng) a hírhedt himalájai óriásmajom, a Pekingi Ember felkutatására vállalkozik. Az expedíció sikerének biztosítására egy Johnny (Danny Lee) nevű kalandort szerződtet, és már rögtön indulhat is a nagy kaland - és még tíz perc sem telt el a filmből. A készítők azonnal ránk, illetve a kutatócsoportra zúdítják az összes létező kalandfilmes klisét, kezdve a vadállat-támadás(ok)tól, a szakadékba zuhanáson át (RIP: Norman Chu karaktere), a futóhomokba esésig. A pénzsóvár, ám gyáva Lu-nak elege lesz, és az éj leple alatt meglóg az embereivel, magára hagyva Johnny-t. Johnny persze már másnap belefut az óriásmajomba, ami (aki?) majdnem megmurdálja, ekkor azonban egy állatbőr-bikiniben feszítő szöszi playmate… akarom mondani, dzsungellakó hölgyemény (Evelyne Kraft) megmenti, aki láthatóan a legjobb puszipajtása a Pekinginek (ő „Utam”-nak nevezi egyébként). Persze Johnny nagyon hálás neki, és rövid úton kideríti, hogy a nőt Samanthának hívják, és hogy kisgyermekkorában a szülei gépe lezuhant, egyedül ő élte túl a szerencsétlenséget (ilyet se láttunk még!). Az agyatok eldobjátok: Samanthát pedig az óriásmajom nevelte fel!

 
 
The Mighty Peking Man (Xing xing wang) (1977)
The Mighty Peking Man (Xing xing wang) (1977)
 
 

Johnny és Samantha jól elvan a dzsungelben, egy nyálas kis bárnóta alatt slow-motion képfolyamot is kapunk arról, mennyire jól érzik magukat a paradicsomi körülmények között; Utam meg tarthatja azt a bizonyos gyertyát a simabőrűek ungabungázásához. Szegény jószág! Johnny nyomására aztán a trió felkerekedik, hogy megnézzék maguknak a civilizált világot. Miután jó nagy riadalom közepette bemasíroznak egy indiai városba, Lu azonnal a helyszínre siet, Johnny-ék pedig nagy lelkesen csatlakoznak hozzá (miután Lu anno szépen faképnél hagyta a dzsungel közepén, ez nem kicsit furcsán jön ki), és a Pekingi Ember első hongkongi fellépése már sínen is van. Nyilván tudja mindenki, mi következik ezután: Samantha és nagyra nőtt háziállata rá kell hogy jöjjenek, a civilizáció nem nekik való. És persze a hongkongiak is rájönnek erre, miután a jogosan feldühödött óriásmajom lezúzza a fél várost.

 
 
The Mighty Peking Man (Xing xing wang) (1977)
The Mighty Peking Man (Xing xing wang) (1977)
 
 

A sokféle műfajban alkotó Ho Meng Hua (A repülő guillotine) talán egyik legszórakoztatóbb filmje a Mighty Peking Man, amely még a nyugati közönség számára sem ismeretlen, kis hazánkban viszont nem sokat hallhattunk róla. Pedig micsoda kalandfilmről van itt szó, kérem szépen! Hogy milyenről? Ez a film egyáltalán nem tökéletes, sőt! Lépten-nyomon logikátlanságokba ütközhetünk, és bár a film korában ambiciózus vállalkozásnak számított, már ami a büdzsét illeti, a megvalósítás terén is találhatunk kifogásolnivalót. A film mentségére legyen mondva; egyáltalán nem azt a szokványos utat tette meg a Shaw-futószalagon, amit a legtöbb produkciónak meg kellett tennie. Például nem kevés vesződséggel járt, hogy Japánból kellett importálni a szörnyfilmek terén járatos kreatív munkaerőt. A két nemzet eltérő filmkészítési hozzáállásából adódó feszültség aztán oda vezetett, hogy három különböző japán spec. effektes brigádot is elfogyasztott a Mighty Peking Man (bizonyíték: a majommaszk változásaira érdemes odafigyelni). De egyéb kisebb-nagyobb nehézségek is felmerültek, pl. a különböző vadállatok elég nehezen értettek az emberek nyelvén, amikor akciózásra került volna sor, az eredmény azonban mindig ugyanaz volt: teltek-múltak a napok, a határidő meg egyre csak tolódott kifelé, egyre nehezebben lehetett kordában tartani e monstre befektetést. Mindennek tetejébe, az elhúzódó forgatás szépen keresztbe tett azon terveknek, miszerint a filmet a De Laurentiis-féle mozi előtt fogják bemutatni Ázsiában, így Hua csak mérsékelt sikerként könyvelhette el életművében ezt a szörnyfilmes kitérőt, a Shaw pedig igyekezett elkerülni az efféle költséges fiaskókat a jövőben. Ennyit a Mighty Peking Man múltjáról.

 
 
The Mighty Peking Man (Xing xing wang) (1977)
The Mighty Peking Man (Xing xing wang) (1977)
 
 

Említettem, hogy a filmben akadnak a józan eszünket próbára tevő „furcsaságok”, bár némelyikük más hasonszőrű dzsungeles kalandfilmben is megvan. Néhány megütközést keltő dolog következik. A film elején a Pekingi Ember egy földrengés következtében kiszabadul a jég fogságából (oda van fagyva egy hegy oldalához!): ennek az eseménynek egy helyi falu látja a kárát. A helyieket, akik indiaiak lennének, kínai színészek játsszák, szépen barnára vannak mázolva, és úgy is vannak beöltöztetve, hogy indiainak látszanak. Már ez is elég jópofa dolog, hát még amikor katapultokkal támadnak az óriásmajomra! Katapultokkal!! Én ugyan nem mozgok valami otthonosan a Himalája földrajzában, de azok a tájak, amin hőseink keresztülexpedícionálnak meglehetősen távol állnak a hegységrendszerről való mentális képtől, ami a fejemben van. A női Tarzanunk megjelenése is elég problémás egyfelől nézve; kíváncsi lennék, melyik bokorban terem neki a rúzs, a szemfesték, a szemöldökcsipesz és egyéb szőrtelenítő alkalmasságok. Ez persze nem hiba, hisz a lényeg az, hogy guszta látványt nyújtson, ami sikerül is. Hozzátenném még, hogy az egész filmben a szőke színésznő alakít a legjobban, érzelmileg az ő karakteréhez kerülhet a néző a legközelebb, és csak utána jön a nagyranőtt maki.

 

 
The Mighty Peking Man (Xing xing wang) (1977)
The Mighty Peking Man (Xing xing wang) (1977)
 
 
 

Ho Meng Hua filmje minden hibája ellenére nagyszerűen képes szórakoztatni. Jó sok trükkel megspékelt, ám szívvel-lélekkel elkészített, kissé naiv kalandfilm, szerintem a ’76-os King Kong-nál mindenképp jobb, a Peter Jackson-féle változatnál pedig egészen biztosan.

 
 
 
 

Hozzászólások   

#3 Guest 2008-11-19 11:25
Ja de a matchbox autók és a fasza Godzillás diszlet itt is megvan.:D
#2 Guest 2008-11-18 23:31
Yetinek egy kicsit nagy:-)
ez csak egy egyszerű King Kong rip-off,nem kell sokat várni tőle:-)
#1 oldfan 2008-11-17 15:43
Ez a "Pekingi ember" civilben nem a yeti névre hallgat? Már csak a Himálájából kiindulva...Az ismertető alapján azért azt hiszem, nem véletlen, hogy a Shaw Brothers nem a szörnyfilmjeirő l híresült el.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Acacia (2003)

Acacia (2003)

 IMDb  Choi Mi-sook (Hye-jin Shim) és férje feladva a reményt, hogy saját gyermekük szülessen örökbefogadnak egy kisfiút, Kim Jin-seong-ot (Oh-bin Mun). A kisfiú tehetségesen rajzol, és furcsa mód nagyon vonzódik a fákhoz. A család kertjében álló,...

An Actor's Revenge (Yukinojo Henge) (1963)

An Actor's Revenge (Yukinojo Henge) (1963)

An Actor's Revenge (雪之丞変化) (1963)iMDBIchikawa Kon ezen filmje egy remake, egyben egyfajta tisztelgés a kettős főszerepet alakító Hasegawa Kazuo előtt, akinek ez volt a 300. filmszerepe és ennek a filmnek az 1935-ben forgatott eredeti változatában...

Jet Li Lianjie

Jet Li Lianjie

  Li Lianjie 1963 április 26-án született Peking egyik külvárosában, Heibei-ben. Két éves volt, amikor apja meghalt, onnantól kezdve édesanyja nevelte. Nyolc évesen került a Pekingi Amatőr Sportiskolába, ahol a wushu rejtelmeit kezdte megtanulni. Erről a...

W's Tragedy (W no higeki) (1984)

W's Tragedy (W no higeki) (1984)

W's Tragedy (Wの悲劇) (1984)iMDBA film címe valójában egy színdarab címe, ami körül az egész történet forog. Néhány fiatal színésznő útját követhetjük végig (legalábbis eleinte), akik egy meghallgatáson vesznek részt, hogy a sok profi színész között...